Tandimplantaat

Een tandimplantaat is een kunstwortel die geplaatst kan worden wanneer uw eigen tand met wortel door tandbederf, ziekte of ongeval weg is. Een tandimplantaat is van titanium en wordt in het kaakbot geschroefd. Daarop kan na een herstelperiode van drie tot zes maanden een kroon, vastzittende brug of overkappingsprothese geplaatst worden. Een tandimplantaat met daarop een kroon of brug voelt aan als een uw eigen tanden.

Voordat een of meerdere tandimplantaten geplaatst worden verricht de tandarts of kaakchirurg een uitgebreid onderzoek. Hierbij worden ook röntgenfoto’s gemaakt. Hieruit blijkt of u voldoende kaakbot heeft en of het kaakbot gezond is. Verder moet ook uw tandvlees gezond zijn en u moet bereid zijn om uw gebit na de behandeling goed te onderhouden. Roken en bovenmatig alcoholgebruik kunnen een heel nadelig effect hebben op de behandeling.

Om het tandimplantaat in te brengen wordt u eerst plaatselijk verdoofd. Na het openen en omklappen van een stukje tandvlees boort de tandarts of kaakchirurg een gaatje in het kaakbot. Hierin plaatst hij het tandimplantaat waarna het tandvlees terug wordt geklapt en gehecht. Na het inbrengen van het tandimplantaat kan het tandvlees pijnlijk zijn en gezwollen. Hiervoor kunt u een pijnstillend middel gebruiken. In de eerste twee weken is het aan te bevelen om uw voeding aan te passen zodat u niet hoeft te bijten of kauwen.

De kaakchirurg kan er ook voor kiezen om het tandimplantaat door het tandvlees heen te laten steken. Het is achteraf dan niet nodig om het tandvlees te openen wanneer de kroon, brug of prothese erop geplaatst wordt. Deze methode zorgt wel voor iets meer napijn en de kans op een infectie is ook wat groter.

Klinieken die Tanden > implantaat behandeling aanbieden: