S-lift

Een S-lift is een geschikte ingreep wanneer het middengedeelte van het gelaat tekenen van uitzakking vertoont. Bij de S-lift worden de onderhuidse weefsels en de huid van de wangen, neuslip-plooi en de bovenzijde van de kaaklijn gelift. Bij een S-lift en bij plastische chirurgie in het algemeen wordt altijd gestreefd naar een fraai en natuurlijk cosmetisch resultaat dat past bij de (leeftijd van) de individuele persoon. De rimpels in uw gezicht die ontstaan zijn als gevolg van de wijze waarop u bijvoorbeeld lacht of praat, zullen door een S-lift niet verdwijnen.

Een S-lift wordt altijd uitgevoerd onder volledige verdoving. Aan het begin van de S-lift maakt de chirurg een snede in de vorm van een S. Deze begint bij de slaap en loopt voor langs het oor. Als er teveel vet aanwezig is op bepaalde plekken wordt deze eerst met verfijnde liposculptuur verwijderd. De huid wordt daarna losgemaakt van de onderhuidse weefsellaag. In deze weefsellaag liggen spiertjes, zenuwen en bloedvaatjes. Na het liften van de onderlaag wordt de losse huid over de nieuwe onderlaag gelegd. Overtollige huid wordt verwijderd.

Na afloop van een S-lift wordt uw gezicht een dag met een drukverband omzwachteld. Hierna moet u een licht elastisch verband dragen tot aan de eerste controle. Over het algemeen zult u weinig last van pijn hebben. Een week na de operatie worden de hechtingen verwijderd.

Het natuurlijk verouderingsproces van uw huid stopt niet door een S-lift. Na de operatie zal, net als ervoor, de elasticiteit van de huid geleidelijk verloren gaan. Het effect van een S-lift is meestal vijf tot tien jaar zichtbaar. Daarna kan eventueel een vervolgbehandeling plaatsvinden.

Wanneer de uitgezakte huid zich niet beperkt tot het middenstuk van het gelaat komen andere behandelingen eventueel in aanmerking: volledige facelift, featherlift, halslift en een voorhoofdslift.

Na de S-lift zult u last hebben van zwellingen en verkleuringen. Deze verdwijnen binnen twee tot zes weken. Verdere complicaties: infectie, gevoelloosheid van dehuid, nabloeding, littekens, vochtophoping, beschadiging van een takje van de aangezichtszenuw.