Facelift

Een facelift is een goede ingreep wanneer de totale huid van het gelaat en de hals tekenen van uitzakking vertonen. Vroeger werd de huid bij een facelift vaak erg strak getrokken waardoor behandelden vaak een ‘popachtig’ uiterlijk kregen. Op vandaag wordt bij een facelift en bij plastische chirurgie in het algemeen altijd gestreefd naar een fraai en natuurlijk cosmetisch resultaat dat past bij de (leeftijd van) de individuele persoon. De rimpels in uw gezicht die ontstaan zijn als gevolg van de wijze waarop u bijvoorbeeld lacht of praat, zullen door een facelift niet verdwijnen.

Een facelift wordt altijd uitgevoerd onder volledige verdoving. Aan het begin van de facelift maakt de chirurg een snede rond het oor en ter hoogte van de haarlijn op het achterhoofd. Als er teveel vet aanwezig is op bepaalde plekken wordt deze eerst met verfijnde  liposculptuur verwijderd. De huid wordt daarna losgemaakt van de onderhuidse weefsellaag. In deze weefsellaag liggen spiertjes, zenuwen en bloedvaatjes. Na het liften van de onderlaag wordt de losse huid over de nieuwe onderlaag gelegd. Overtollige huid wordt verwijderd.

Na afloop van een facelift wordt uw gezicht met een drukkend verband omzwachteld. Dit verband moet enkele dagen blijven zitten. Eventuele drains verwijdert de arts de dag na de operatie. Over het algemeen zult u weinig last van pijn hebben.

Een tot twee weken na de operatie worden de hechtingen verwijderd. De littekens zijn bij nauwkeurige inspectie weliswaar altijd zichtbaar, maar vallen in de praktijk meestal nauwelijks op. Ze lopen in de behaarde hoofdhuid en van daaruit naar beneden langs uw oor.

Het natuurlijk verouderingsproces van uw huid stopt niet door een facelift. Na de operatie zal, net als ervoor, de elasticiteit van de huid geleidelijk verloren gaan. Het effect van een facelift is meestal vijf tot tien jaar zichtbaar. Daarna kan eventueel een vervolgbehandeling plaatsvinden.

Soms is een totale facelift niet nodig of gewenst. Bij een  S-lift, featherlift,  halslift en  voorhoofdslift worden alleen bepaalde delen van het gelaat en de hals gelift.

Na de operatie zult u last hebben van zwellingen en verkleuringen. Deze verdwijnen binnen enkele weken. Bij een facelift wordt een groot deel van de gelaatshuid losgemaakt. De kans op infectie is daarbij altijd aanwezig. Na de facelift kan de huid nog een tijd gevoelloos zijn maar dit herstelt mettertijd. Verdere complicaties: nabloeding, littekens, vochtophoping, beschadiging van een takje van de aangezichtszenuw.