Dijbeenlift

Een dijbeenlift is de aangewezen ingreep wanneer er door vermagering of ouderdom een slappe en uitgerekte huid is ontstaan op het dijbeen. De dijbeenlift wordt uitgevoerd door onder algehele verdoving het teveel aan huid te verwijderen. Met een liposculptuur behandeling kan ook eventueel aanwezig vet verwijderd worden. Het resultaat van een dijbeenlift is dat de huid weer fraai aansluit op de onderliggende structuren. Een dijbeenlift wordt vaak niet alleen om esthetische, maar ook om praktische redenen uitgevoerd. Vooral in de zomer kan het erg fijn zijn als de huid van de dijbenen niet meer langs elkaar schuurt en irriteert.

Na een dijbeenlift blijft er altijd een litteken zichtbaar. Als er slechts matige plooivorming is kan een snede in de lies-bilplooi voldoende zijn. Is de huidverslapping ernstiger, dan moet er ook over de hele lengte van het bovenbeen een snede gemaakt worden. De littekens vervagen mettertijd, maar ook na volledige genezing kunnen ze in meerdere of mindere mate zichtbaar blijven.

Na de ingreep gaat lopen de eerste paar dagen moeilijk evenals hurken, zitten en spreiden van de benen. De hechtingen worden na één tot drie weken verwijderd. Sporten is ongeveer zes weken na een dijbeenlift weer mogelijk.

De napijn van een dijbeenlift is over het algemeen gering en goed op te vangen met pijnstillers. Zwellingen door wondvocht en bloeduitstortingen, blauwe verkleuringen en gevoelloosheid zijn normale verschijnselen na een dijbeenlift. Deze nemen na enkele weken af. Omdat de huid los is gemaakt kan deze na de operatie gevoelloos zijn. Dit kan ongeveer zes maanden aanhouden. Soms komt het voor dat een gedeelte van de huid permanent gevoelloos blijft. Andere complicaties zijn infecties, bloedingen en contourveranderingen.