Chemische peeling

Bij chemische peeling (peeling betekent afpellen of vervellen in de engelse taal) wordt de huid door chemicaliën oppervlakkig verwond. Er wordt tijdens de behandeling een vloeistof op de huid aangebracht waaraan chemicaliën zoals trichloorazijnzuur of vloeibaar fenol zijn toegevoegd. Na genezing krijgt de huid een andere structuur dan daarvoor. De huid wordt egaler, gladder en de tekenen van ouderdom zijn flink verminderd.

Een chemische peeling van de huid is een techniek die ontwikkeld is om (fijne) rimpels, acne littekens, grove poriën, pigmentafwijkingen, zonbeschadigingen en andere onregelmatigheden van de huid minder zichtbaar te maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn in het gelaat, op de handen en de borst. In de meeste gevallen wordt chemische peeling toegepast bij rimpels in het gelaat.

Een chemische peeling verwijdert oppervlakkige of juist diepere huidlagen, afhankelijk of een lichte of zware peeling wordt ingezet. Een lichte chemische peeling bestaan uit glycolic zuur, melkzuur of salicylzuur. Zwaardere peelings bestaan uit TCA (trichloorazijnzuur) of Phenol. Lichte peelings kunnen regelmatig worden herhaald.

Nadat de vloeistof van de chemische peeling op de huid is aangebracht heeft deze even tijd nodig om in te werken. Als de chemische peeling diep moet zijn, wordt de concentratie chemicaliën verhoogd. Het inwerken van de vloeistof geeft een schrijnend tot pijnlijk gevoel vandaar dat een chemische peeling vaak onder locale of algehele verdoving wordt uitgevoerd.

Na afloop van een chemische peeling wordt uw huid soms eerst verbonden. Het kan ook voorkomen dat de behandelde huid direct dik wordt ingesmeerd met zalf of crème. Deze behandeling moet u thuis voortzetten. In de meeste gevallen is de huid na een week weer toonbaar en na enkele weken genezen. Dan pas is het resultaat van de peeling goed zichtbaar. Bij een diepe chemische peeling blijft de behandelde huid nog een aantal maanden rozerood van kleur. U mag er gedurende die tijd niet mee in de zon zitten en ook niet onder de zonnebank.

Risico’s van een chemische peeling zijn hypopigmentatie (minder pigmentatie), hyperpigmentatie (meer pigmentatie), jeuk of roodheid van de huid, dunner worden van de huid, littekens, infectie, bloeduitstorting, weefselversterf (necrose), gevoelloze huid.