Borstvorming mannen (gynaecomastie)

Wanneer u als man last heeft van borstvorming kan dit een gevoel van schaamte veroorzaken. Daarnaast kan de borstvorming duiden op een onderliggende ziekte. Veel mannen zijn blij met deze ingreep die gynaecomastie genoemd wordt. Deze ingreep verbetert de lichaamsvormen aanzienlijk, waardoor de borsten weer een normale vorm en grootte krijgen.

Er zijn verschillende manieren om de borst te corrigeren. De meest voorkomende techniek bij een zogenaamde gynaecomastie is het verwijderen van vet door liposculptuur en het verwijderen van klierweefsel. Bij borsten met uitsluitend teveel aan vet wordt alleen liposculptuur toegepast. Bij borsten met te veel huid helpt alleen een volledige borstverkleining.

Bij de normale procedure maakt de chirurg ongeveer een halve snede in de tepelhof. Via die snede voert hij de hele operatie uit. Het litteken is klein en meestal na enkele maanden nauwelijks nog zichtbaar.

In de meeste gevallen is er weinig pijn na de operatie. Soms worden er drains geplaatst om overtollig wondvocht af te voeren. Die worden na een dag verwijderd. Na de operatie kunt u enkele dagen tot een week last hebben van zwellingen in de borst door bloeduitstortingen en wondvocht. Na ongeveer twee weken worden de hechtingen verwijderd. De eerste week moet u rustig aan doen en na ongeveer drie weken mag u weer sporten.

Specifieke complicaties voor een gynaecomastie zijn bloeduitstortingen en de kans op infectie.