Borstlift

Een borstlift is een operatie waarbij uw verzakte of verslapte borsten gelift worden en weer teruggebracht worden naar een natuurlijk goed gevormd model. De verzakking kan verschillende oorzaken hebben waaronder zwangerschap, groot gewichtsverlies en ouderdom.

De technieken die de chirurg gebruikt voor een borstlift zijn vergelijkbaar met een borstverkleining. Het grote verschil is dat bij een borstlift alleen overtollige huid verwijderd wordt, maar geen klier- en vetweefsel. Een borstlift kan op twee manieren uitgevoerd worden. Als de verslapping van de borst niet te groot is, kan er huid verwijderd worden rondom de tepel. Er komt dan alleen een littekentje rond de tepel. Is de verslapping flink dan komt er ook een litteken vanaf de tepel naar de plooi onder de borst en horizontaal in de borstplooi zelf.

Als een borstlift onvoldoende is om een goed gevormde borst te creëren, kan deze gecombineerd worden met een borstvergroting. De borst krijgt dan een voller aanzicht. Dit kan tegelijkertijd uitgevoerd worden met de borstlift of enkele maanden later.

Een borstlift wordt uitgevoerd onder volledige narcose en de operatie duurt ongeveer één tot drie uur. Vaak zijn drains nodig om overtollig wondvocht af te voeren. Deze worden verwijderd na één of twee dagen. Na veertien dagen worden de hechtingen verwijderd. De eerste paar weken moet u een speciale BH dragen die de borsten goed ondersteunt.

Specifieke complicaties van een borstlift zijn een nabloeding, hematoom, infectie, zwelling, asymmetrie, zenuwbeschadiging waardoor delen van de borst gedurende drie tot zes maanden gevoelloos kunnen zijn, minder fraai (keloïde of hypertrofisch) litteken, slechte wondgenezing of slechte doorbloeding, voornamelijk bij mensen die fors roken.