Billift

Een billift is de aangewezen ingreep wanneer er door vermagering of ouderdom een overschot aan huid is ontstaan op de billen. Een billift wordt over het algemeen niet om praktische maar om esthetische redenen uitgevoerd.

De billift wordt uitgevoerd door onder algehele verdoving het teveel aan huid te verwijderen. Met een liposculptuur behandeling kan ook eventueel aanwezig vet verwijderd worden. Het resultaat van een billift is dat de huid weer fraai aansluit op de onderliggende structuren.

De huid en het vetweefsel worden tijdens de ingreep zo hoog mogelijk op de bilspier gehecht, zodat het litteken dan mooi binnen de bikinilijn valt. Ook na volledige genezing zal het litteken in meerdere of mindere mate zichtbaar blijven en kan het tot een jaar duren voordat het genezen is.

Na de operatie moet u een dag strikte bedrust houden. De eerste paar dagen na de billift kan het litteken een trekkend gevoel geven. Een steunend korset of pantybroekje is noodzakelijk gedurende één tot vier weken. Verder mag u de eerste zes weken niet bukken of zware arbeid verrichten. Na zes weken kunt u weer sporten.

De napijn van een billift is over het algemeen gering en goed op te vangen met pijnstillers. Zwellingen door wondvocht en bloeduitstortingen, blauwe verkleuringen en gevoelloosheid zijn normale verschijnselen na een billift. Deze nemen na enkele weken af. De gevoelloosheid kan ongeveer zes maanden aanhouden. Soms komt het voor dat een gedeelte van de huid permanent gevoelloos blijft. Andere complicaties zijn infecties, bloedingen en contourveranderingen.