Armlift

Een armlift is de aangewezen ingreep wanneer er door vermagering of ouderdom een overschot aan huid is ontstaan op de bovenarm. Een armlift wordt over het algemeen niet om praktische maar om esthetische redenen uitgevoerd.

De armlift wordt uitgevoerd door onder algehele of plaatselijke verdoving het teveel aan huid te verwijderen. Met een liposculptuur behandeling kan ook eventueel aanwezig vet verwijderd worden. Het resultaat van een armlift is dat de huid weer fraai aansluit op de onderliggende structuren.

Een litteken is altijd aanwezig na een armlift. De eerste paar dagen zal dit een trekkend gevoel geven. Het kan tot een jaar duren voordat dit genezen is. Ook na volledige genezing is het in meerdere of mindere mate zichtbaar. Het litteken ontstaat doordat er een ellipsvormige snede wordt gemaakt aan de binnenzijde van de bovenarm. Soms heeft de snede een uitloop naar de oksel in T-vorm.

De hechtingen worden na één tot drie weken verwijderd. Daarna moet u de armen een maand rust geven. Vanaf ca. zes weken na een armlift is sporten weer mogelijk.

De napijn van een armlift is over het algemeen gering en goed op te vangen met pijnstillers. Zwellingen door wondvocht en bloeduitstortingen, blauwe verkleuringen en gevoelloosheid zijn normale verschijnselen na een armlift. Deze nemen na enkele weken af. De gevoelloosheid kan ongeveer zes maanden aanhouden. Soms komt het voor dat een gedeelte van de huid permanent gevoelloos blijft. Andere complicaties zijn infecties, bloedingen en contourveranderingen.