Array: Buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie is de aangewezen ingreep wanneer u door veroudering of na flink afslanken veel huidoverschot op uw buik heeft. Ook na één of meerdere zwangerschappen kunnen uw buikspieren zodanig uitgerekt zijn dat uw buik niet langer plat is. Tijdens een buikwandcorrectie wordt de overtollige huid verwijderd en uw buikspieren opnieuw aangespannen. De resultaten van een buikwandcorrectie zijn over het algemeen erg goed, ondanks dat er onder de bikinilijn altijd een litteken zichtbaar blijft.

Binnen de plastische chirurgie is een buikwandcorrectie een van de zwaarste ingrepen. Dit komt omdat de chirurg boven de schaamstreek altijd een grote horizontale snede moet maken en tevens de buikhuid tot aan het borstbeen losmaakt. De navel moet vaak opnieuw worden geplaatst. Bij een buikwandcorrectie is het behandelde huidoppervlak groot en daardoor neemt de infectiekans toe. De meest voorkomende complicaties zijn bloeduitstortingen en wondgenezingsstoornissen. Onder in de buik kan nog lang een gevoelloze plek overblijven. Deze wordt mettertijd kleiner.

Bij een mini-buikwandcorrectie haalt de chirurg alleen de overtollige huid weg en bij een volledige buikwandcorrectie bevestigt hij ook de onderliggende linker- en rechterbuikspier aan elkaar. Door dit zogenaamde reven van de buikspieren wordt de buik opnieuw plat.

De operatie duurt anderhalf tot vier uur en gebeurt onder volledige narcose. Na de operatie verblijft u één of twee dagen in de kliniek. Ongeveer twee weken later gaan de hechtingen er uit. In die eerste twee weken moet u heel rustig aan doen. Het duurt ongeveer vier weken voordat u weer aan het werk kunt en zes weken voordat u licht kunt gaan sporten.

Kijk op de Independer website voor een overzicht van vergoedingen voor plastische chirurgie door ziektekostenverzekeraars in 2017