Array: Borstverkleining

Veel vrouwen hebben een fysiek of mentaal probleem met hun te zware of hangende borsten. Door het gewicht van de borsten kunnen rug-, schouder- of nekklachten ontstaan en de grootte of vorm van de borsten kan zorgen voor een schaamtegevoel. Een borstverkleining kan de borsten liften en weer kleiner en aantrekkelijker maken.

Een borstverkleining is een zwaardere ingreep dan een borstvergroting. De operatie vindt altijd plaats onder algehele narcose. Tijdens de operatie wordt een deel van de huid en vet- en borstklierweefsel verwijderd. Afhankelijk van de mate van verzakking moet meestal ook de tepel worden verplaatst en/of kleiner gemaakt. Dit zorgt ervoor dat rond de tepelhoven een cirkelvormig litteken ontstaat. Verder komt er meestal een litteken in de huidplooi onder de borst en een litteken in verticale richting tussen de tepel en de plooi onder de borst. De vorm van de totale snee lijkt op een anker. Dit litteken zal altijd in meerdere of mindere mate zichtbaar blijven en mag het eerste jaar niet aan zon blootgesteld worden.

Vooraf is niet altijd goed te voorspellen hoe de borsten er na de borstverkleining uit gaan zien. Uw chirurg streeft ernaar om de borsten de cupmaat te geven die vooraf besproken is, maar soms valt de correctie toch anders uit. Door pilgebruik, zwangerschap of gewichtstoename na de operatie kunnen de borsten weer groter worden.

Specifieke risico’s van een borstverkleining zijn bloeduitstortingen, pijnklachten door onderhuidse verdikkingen (die operatief verwijderd moeten worden), een gestoorde wondgenezing en in een zeldzaam geval ook tepelversterf. Verder kan de gevoeligheid in de tepels veranderen door de behandeling.

Kijk op de Independer website voor een overzicht van vergoedingen voor plastische chirurgie door ziektekostenverzekeraars in 2017